80% стартапів провалюються ще на етапі пошуку інвестора та отримання додаткового фінансування, так і не почавши свою діяльність. Таким чином, багато бізнес ідеї так і залишаються припадати пилом на полицях шаф своїх винахідників.

Перед кожним підприємством, якому необхідно додаткове фінансування, виникає питання: «Як представити свою ідею інвестору, щоб роздобути необхідну підтримку і відповідно необхідні фінансові кошти?» Коли мова заходить про презентацію бізнес-ідеї, ключову роль тут відіграє правильно складений бізнес план.

Бізнес-план (БП) - це документ, який включає в себе опис бізнес-концепту стартапу, а також організаційний, стратегічний, маркетинговий і фінансовий план.

Перед тим, як почати складати бізнес-план, кожен стратап повинен задати собі 5 ключових питань:

  1. Яку проблему вирішує ваша бізнес-ідея або яку нову потребу вона створює?
    У разі, якщо ваш продукт / сервіс не є інноваційним: що відрізняє його від інших, що існують на ринку?

    Запропонована Вами ідея повинна являти собою унікальна торгова пропозиція.
  2. Чи готові люди платити за запропоноване вами рішення проблеми або задоволення створеної потреби? Або чому потенційний споживач повинен вибрати ваш продукт, а не аналог, який існує на ринку?
    Потрібно розуміти, що ваш продукт повинен мати певний попит на ринку.
  3. Яким чином ваша ідея буде генерувати дохід компанії?
    Це питання є одним з ключових при підготовці БП для інвестора. Адже важливо, щоб ідея була не просто привабливою і цікавою, а й демонструвала можливості монетизації - приносила дохід компанії. Можливості монетизації бізнес-ідеї визначають ступінь «вижіваемос ти» стратап в бізнес-середовищі.
  4. Як виглядає шлях вашого продукту / сервісу з моменту виготовлення до того, як він потрапить в руки кінцевого споживача?
    Ви повинні мати повне детальне уявлення про те, як буде організований ваш процес планування, виробництва і реалізації. Головне завдання показати інвесторові, що у вас є чіткий план дій, для цього включимо в це питання кілька підпитань:
    1. Як організований процес виробництва (таймлайн виробництва, необхідні ресурси, постачальники і т.д.)
    2. Як буде реалізовуватися товар (партнери, посередники, потенційні клієнти, і т.д.)
  5. Чому потенційному інвестору варто вкладати гроші в вашу ідею, які переваги він отримає від цього?  Кожного інвестора в першу чергу певна власна вигода від участі у вашому проекті. Ваше завдання запропонувати максимально виграшний варіант, для вас як для компанії і для інвестора, який зацікавлений в отриманні дивідендів / активів вашої компанії.

Маючи відповіді на всі ці питання, написання бізнес-плану стає більш простим завданням.

Перейдемо до опису скелета бізнес-плану, тобто його структури. Варто зауважити, що в залежності від специфіки бізнесу, структура бізнес-плану може варіюватися.

Нижче буде представлена ​​загальна структура бізнес-плану, тобто пункти, які є фактично стандартними. Так само, представлена ​​шкала значущості кожного пункту для бізнес-плану:

  • Червоний - дуже важливо (необхідно включати в бізнес-план)
  • Жовтий - середній рівень важливості (бажано включати в БП)
  • Зелений - низький (включається, тільки при підготовці дуже великих проектів)
Розділ бізнес-плану Пункти бізнес-плану Значимість
Бізнес ідея Опис бізнес-ідеї (Обов'язково повинно включати в себе економічне обґрунтування, чому ця ідея матиме попит на ринку)  
Організація і менеджмент (Юридична форма, менеджмент, команда, розподіл обов'язків, організація виробництва і реалізації)  
Опис продукту / сервісу, включаючи ціноутворення  
Цільова група та маркетингова стратегія (Опис цільової групи і маркетингових інструментів використаних компанією для залучення клієнтів)  
Рисерч і Аналіз Дослідження ринку Дослідження динаміки і основних трендів ринку. Дуже бажано, щоб аналіз ринку мав в собі статистичне підтвердження можливостей виходу на ринок нової компанії і її просування там  
Аналіз конкурентів Передбачає аналіз прямих конкурентів підприємства. Дуже важливо продемонструвати конкурентні преумущества стартапу перед основними конкурентами.  
SWOT-аналіз Аналіз включає в себе комплексну оцінку сильних, слабких сторін бізнес-ідеї, а також потенційних загроз і можливостей для підприємства.  
Фінансовий план Планування доходу Оцінка потенційного доходу, дуже часто проводиться на основі bottom-up методики. Тобто, рухаючись знизу вгору від окремих складових (змінних), до загального доходу. Наприклад: дохід ресторану в місяць буде дорівнює середній кількості відвідувачів в місяць, помножених на середній чек клієнта. Де середній чек залишається, як правило стабільним, а кількість гостей з кожним місяцем поступово збільшується.  
Планування витрат Оцінка всіх витрат компанії, не забуваючи про розподіл їх на змінні (ті які залежать від доходу - наприклад, вартість товару для магазину) і постійні (незалежні від доходу - наприклад зар. плата). Так само не забуваємо про податки і амортизації  
Планування інвестицій компанії Оцінка витрат на закупівлю обладнання, створення веб-сайту (все, що стає активом компанії і ставиться на баланс компанії).  
Необхідне фінансування На основі підрахунку трьох попередніх пунктів, стартап може оцінити скільки коштів йому необхідно, щоб здійснити всі заплановані інвестиції, а також збитки компанії в перші періоди діяльності. Саме ця сума, як правило, запитується у інвестора.  
Консолідовані результати фінансового планування Як правило, консалтингові компанії представляють ці результати у вигляді трьох форм бухгалтерської звітності: • Звіт про прибутки і збитки • баланс • Звіт про рух грошових коштів  
Фінансовий аналіз Аналіз сценаріїв Передбачає розробку трьох сценаріїв (базового, позитивного, негативного). Даний аналіз робить фінансовий план більш гнучким і дає можливість стартапу більше можливостей адаптації під зовнішнє середовище.  
Аналіз точки беззбитковості Визначення точки беззбитковості - обсягу виробництва і реалізації продукції, при якому витратибудуть компенсованідоходами, А при виробництві і реалізації кожної наступної одиниці продукції підприємство починає отримуватиприбуток.  
Аналіз чутливості Визначення чутливості певного фінансового показника до зміни факторів, які на нього впливають. Наприклад: варіація операційного прибутку підприємства від кількості покупців на місяць і середнього чека клієнта.  

Ми пройшлися по кожній складовій бізнес-плану, які в сумі дають нам повноцінну презентацію бізнес-ідеї.

В кінці хотілося б дати загальні рекомендації з написання бізнес-планів, які базуються на типові помилки новачків:

  1. Чим коротше, тим краще
    Згідно з дослідженням Гарвардської школи бізнесу, інвестор витрачає в середньому 3 хвилини 44 секунди на перегляд бізнес-плану. Відповідно, чим лаконічніше ви викладете необхідну інформацію, тим більше шансів на те, що ваша ідея буде взята до уваги.
    Оптимальний обсяг бізнес-плану в рамках 15-20 сторінок (винятком є ​​великі інвестиційні проекти) Також, останнім часом високу популярність здобули пітч-деки: коротка презентація (близько 10 слайдів), яка є короткою версією бизне-плану.
  2. Візуалізація даних.
    Намагайтеся максимально візуалізувати інформацію, якщо є можливість представити інформацію схемою або графіком, обов'язково скористайтеся цією можливістю. Уникайте «простирадлом тексту».
  3. Дизайн
    "Зустрічають по одягу…". У випадку з інвестором, ваша бізнес-ідея - це товар, який необхідно продати. А в наше століття дизайн і зовнішній вигляд будь-якого товару грає далеко не останню роль. Хороша графічна обробка створює професійне враження і головне привертає увагу інвестора.

 

Дотримуючись цих трьох простих правил, ви зможете домогтися потрібних результатів. Серед стопки роздрукованих вордівських шаблонних бізнес-планів на 50 сторінок, інвестор вибере ваш:

  • з чіткою т зрозумілою структурою і мінімум тексту, який хочеться читати
  • з індивідуальним дизайном, який відображає вашу ідею і приємним оку макетом сторінок
  • ясно представленими Таймлайн процесів і схемами, які передають потрібну інформацію в лічені секунди.